Three children engage in lively conversation during snack time at school.

NÄTVERKET | Filosofi för barn och unga

Nätverket för filosofi med barn och unga är på väg att återstartas. Initiativet syftar till att stärka utbytet mellan pedagoger, filosofer och alla som är intresserade av att utforska filosofiska frågor med yngre generationer.

VARFÖR FILOSOFI MED BARN OCH UNGA?
Bakgrund och länkar.


LENA MOLIN DRAR IGÅNG NÄTVERKET SOM ÄR ÖPPET FÖR ALLA

Lena Molin har en bakgrund som historiker, forskare och lärare. Under de senaste åren har hennes intresse för filosofi vuxit. Efter att hon deltog i en kurs i filosofisk samtalsteknik (praktisk kurs) i Umeå kom hon i kontakt med SSFP och fick då möjlighet att leda filosofikaféer.

Lena Molin blir navet i närverket för barn och unga som startas upp igen.

”Det viktigaste är innehållet, inte antalet deltagare och med relevant innehåll kommer fler att ansluta”

– Sedan har jag gått några kurser inom SSFP och det var något av det roligaste jag faktiskt har gått i kursväg och jag har gått många utbildningar, säger hon och skrattar lite.

Att valet föll på SSFP kändes naturligt för Lena Molin:

– Det är ett bra hem för den filosofiverksamhet som jag vill bedriva, säger hon

Drivkraften är övertygelsen

Lena Molin har varit verksam inom utbildning och filosofi i många år och då med särskilt intresse för hur barn och unga kan få tillgång till filosofiska samtal.

Övertygelsen om att filosofi hjälper barn att utveckla självständigt tänkande är drivkraften.

Det är hennes erfarenhet från klassrum, fortbildning och olika projekt som gjort att hon ser behovet av ett gemensamt forum för att dela metoder, idéer och inspiration.

Drivkraften är övertygelsen om att filosofi hjälper barn att utveckla självständigt tänkande, empati och förmåga att lyssna på andra.

VIDEO | Se hela intervjun med Lena Molin
i SSFP:s Youtubekanal

Styrelsen gav uppdraget

Det formella uppdraget att försöka återstarta nätverket för barn och unga inom SSFP kommer från styrelsen för föreningen, där Lena sitter som suppleant. Med kontaktuppgifter till personer som visat intresse för ett sådant nätverk så har hon även marknadsfört tanken på ett nätverk på ledarträffar och filosofikaféer och responsen har varit god men hon konstaterar:

– Det viktigaste är innehållet, inte antalet deltagare och med relevant innehåll kommer fler att ansluta.

Syftet med nätverket är att likasinnade ska träffas, stötta och inspirera varandra

”Nätverk är en trevlig form”

Något som hon även själv arbetar för att skapa.

– Mitt parallella spår är att jag har läst en universitetskurs i filosofi med barn och unga och jag ska nu hålla mitt första kafé med för unga tonåringar. Så jag har ganska mycket praktisk erfarenhet som jag hoppas jag kan dela med mig.

Varför nätverk?

Nätverk kan beskrivas som platta och demokratiska organisationer, en form som passar väl för att utveckla aktiviteter kring filosofi med barn och unga. Lena Molin igen:

– Så det är en trevlig form. Men det är också en väldigt stor fråga, för det finns ju väldigt många olika sorters nätverk. Men just i den här formen att man träffas och utvecklar aktiviteter för filosofi med barn och unga är nätverket väldigt bra form.

Syftet med nätverket är att likasinnade ska träffas, stötta och inspirera varandra, samt tillsammans skapa fler och bättre filosofiaktiviteter för barn och unga än vad som finns i dag samt stärka filosofiundervisningen för gruppen.

Nätverket ska vara en plats där både nybörjare och erfarna får stöd och inspiration av varandra.

Första mötet hölls på Världsfilosofidagen 2025

En central del av nätverkets vision är att arbeta i demokratiska former, där varje deltagare får möjlighet att påverka innehåll och inriktning. Målgruppen är bred: förskollärare, lärare, bibliotekarier, fritidspedagoger och andra vuxna som möter barn och unga i sitt arbete eller på fritiden.
Vårt första möte på Världsfilosofidagen 2025 var välbesökt och nu planerar vi för framtiden.

Rigmor Karlsson

Foto: Ann Lagerström

”opt-out”